Popular Posts

Sunday, 5 June 2011

MENYAMBUT KEDATANGAN BLN REJAB

        Assalamualaikum semua..semoga hari ni kite semua berada dlm keadaan sehat,di lindungi dan happy sentiasa.hurm...pejam celik pejam celik kite dah pun berada di dlm bulan rejab yg teramat mulia ni.Seterusnye syaaban dannn..wahh....dah nak hmpir rupenye kite ni dgn bulan ramadhan.skjp rasenye kn mse berlalu.rase mcm bru je kite menyambutnye.dan...mestilah lps tu kite semua menyambut kedatangan syawal kan...hehe..bulan kemenangan bg umat islam selepas berjaya mengharungi ramadhan.


       Ok..ketepikan dlu...skang ni sy nak bercerite tntg bulan yg dkt dgn kite skang ni.iaini...bulan rejab...seprti mne yg kite sedia maklum bnyk keistemewaan yg terdpt di bln rejab ni.serta amaln2 yg sunat kite lakukan.td bru je aku dok belek belek buku2 sunat.nak tgk blik.kot2 ade yg terlupe.hehe..


        then..terbce sepotong hadis yg di riwayatkan oleh ibnu asyaakir,dari abu umamah,sabda nabi Muhammad(s.a.w)' lima malam yg tidak ditolak doa padanya iaitu doa di awal rejab.malam aidilfitri dan mlm aidiladha." jd..oleh itu...kite di anjurkan puasa pd khamis pertama bulan rejab,syurga bhgiannye(al baqarah)
 bkn tu sje taw...malah..ade lg amalan2 sunat yg boleh kite lakukan selain berpuase,antaranye...


1.lakukan solat sunat
2.bersedekah                                                                            
3.beristighfar
4.berzikir
5.pelihara diri daripada berbuat maksiat
syurga bhgiannye.....


kemudian...bacalah ayat ni antara zuhur dan asar:


astaghfirullahal azim allazi lailahaila hual haiyul qaiyum wa atubu ilaih
taubata abdin zolimin la yamliku linafsihi doronn wala naf an wala mautan wala hayatan wa nusyuro.


 aku memohon ampunan allah yang maha agung,yang tiada tuhan melainkan Dia yang hidup.yang berdiri sendirinya,dan aku bertaubat kepadanya,taubat seorang hamba yang zalim,yang tiada menguasai akan dirinya.dan tiada dapat membuat,menolak mudarat dan manfaat.dan tidak dapat menguasai kematian dan hidup serta kebangkitan..amin...


 banyak2 lah kite beristighfar dan mengingati serta mendekati NYA ..


Jom semua kite berlumba2 melaksanakan ibadah pada bulan rejab yg mulia ni.
haa....sebelum nak puasa sunat tu...jgn lupe ye..ganti puasa yg lepas2 dlu..hehe...
semoga kite mendapat keberkatan dari allah dgn amaln yg ikhlas kite lakukan..
semoga kite berada dalam kalangan hamba2NYA yg taat,soleh serta beriman..insyaallah....


                                            
                                   rasenye belum terlewat lg kot nak ucpkan selamat dtg pd bulan rejab...
                                                                              
                                                                Al quran di hatiku...


                        
okey....nak out...jgn lupe ye..dahulukan yg wajib dlu......hehe
wassalam....
 YANG BAIK DTG DARI ALLAH
YANG BURUK DARI KHILAF KITE SENDIRI SEBAGAI MANUSIA


 RENUNG2 KAN DAN SELAMAT BERAMAL                                                   

No comments:

Post a Comment