Popular Posts

Thursday 9 June 2011

TEMAN SEPERMAINAN

HALOOO.........ASSALAMUALAIKUM...hopes semua happy2 x mo emo2..hehe...walaupun emo n mood aku x berapa nak elok sgt tp aku tetap nak update blog ni.rse mcm dah ketagih jari jemari ni nak menulis.ok...kali ni aku nak cerita psl kisah aku mse kecik2 dlu.semua org pernah lalui zaman kanak2 kan? mse korg kecik2 dlu mesti bnyk kenangan yg korg lalui kn....korg mesti ade teman sepermainan mse dlu,n yg paling x dpt dilupakan sikap kita mse kanak2 dlu.of course la sweet kn:) hehe..mse kite kecik2 dlu nak wat ape pun x segan.almaklumlah...mse tu mne twu nak malu2 ni.mkn ais krim smpai mulut comot pun x kesah...skang ni dah beso kalau comot2 org x mau......haha.

 wokey..aku mse kecik2 dlu x de la lasak sgt.boleh le tahan...:p kalau dah kate zaman kanak2 mesti  la x lari dari aktiviti permainan kan....aku ingat lagi,dlu aku ngan kwn2 kecik aku selalu main mainan police n penyamun.korg ingat x mainan ni?aku dah lupe lagu die mcm ne.best kan permainan ni.main kejor2...then...main mainan tulang anjing.tp bkn main tulang anjing yg betul2 taw...aishhh...kalau  ade yg twu n pnh main mainan ni mesti korg twu kn..cara main die letak selipar @ sesuatu bnda kat tgh2.group A lwn dgn group B. salah seorg dari group tu kne g kat tgh2 then berebut untuk dpt kasut tu then lari.kalau x sempat lari n dpt di tangkap oleh group lain dikira kalah.haa...mcm tu la cara main nye.


   Lagi mainan yg x dpt aku lupe kn ialah mainan bola panggang.mesti korg2 pnh main mainan ni mse kecik2 dlu kn kn.susun selipar2 mengikut tmpt masing2. pastu bola tenis tu di mainkan seprti main boling.then kalau terkene kat tmpat tuan nye selipar,so,die la kne cpt2 amik bola tu n baling kat org laen yg tgh sambil2 lari menyelamat kan diri.haha.kalau kne so,kire kalah la. n selipar owner yg kalah tu kne naik satu lubang.kalau naik smpai lima,kne panggang la owner yg kalah tu.hahah..kesian....sakit tu kne baling dgn bola mse kne panggang tu.tp aku x pnh kalah time main ni.huhh....kelakar lak bile ingat2 balik.mainan yg paling ganas sekali.


 memorial yg aku rse paling best n best sekali  ialah lps waktu aku n kwn2 aku g mengaji.lps je selesai terus duduk dlm group main mainan tutup botol.ala...yg jentik@tembak penutup botol tu dgn jari....bung bang bung bang kiteorg memekak main bnda tu.haha.sampai ade satu hari tu kiteorg main smpai lewat malam.almaklumlah..wktu time cuti sekolah.ape lagi.....kite enjoy la kan....memang x hengat dunia la waktu tu. kadang2 satu hari suntuk dok luar je main.smpai mak aku membebel.


kalau korg ingat2 balik mse kecik2 dlu kan mainan yg kite main mse dlu2 bermusim kan....kalau musim congkak..g mne2 pun kite tgok semuanye main congkak.kalau musim main lompat tali..yg tu je la..ehhh..teringat lak aku permainan sorok menyorok ni.ni la antara mainan wajib aku dgn kwn2 aku mse time cuti.best x terkate.satu mainan lg yg aku rse paling di hormati..wahhh perasan! hehe..mse main cikgu cekgi..of course la aku gurunye,,,n yg laen jd anak murid aku.kahkah...kelakar lak.tp wktu tu mmg kiteorg main serious taw.siap ade buku kehadiran,buku note,papan tulis...kadang2 dinding jd mangsa..hahah..mmg betul2 tiru sebijik2 kat sekolah.anyway..best the memorial time ni.
                                                                                  
korg mse knk2 dlu mesti pnh main kwen2 kn..kan..alah..jgn nk tipu....mest pnh nye...biase la tu kn...mse bdk2 dlu bknnye twu ape.suke hati je nak pilih psgn die sape.pastu duduk mcm kat pelamin.haha.lyn je.....kalau nak ikutkn bnyk lg mainan yg ade.smpai skrg ni bile aku tgok bdk2 kat sekeliling main je,,,aku teringat blik mse aku kcik2 dlu.semua tu tinggal kenangan je...korg nak twu x sape teman sepermainan aku mse dlu...




                       haa....ni lah die sahabat karib ku...nur ain..kiteorg ni mcm belangkas mse kecik2 dlu.dh mcm adek beradik dh.g ngaji same2...smpai berlumbe2 bce al quran.nak tgok sape yg khatam dlu.sweet kn...guru mengaji kiteorg pun dh paham.kami ni la yg rajin g ngaji dlu.sahari 3 kali ngaji.alhamdulillah..lidah kami lancar wktu tu.smpai kami berdua ni di beri tygas mengajar budak2 yg laen.hehe...tq ustazah maznah sbb didik kami smpai kami khatam same2.to ain...syg kat kau.hopes kite x lupe antra satu same laen.sweet kn kite:)


 hurmmm...kalau di beri peluang untuk undur mase,aku nak kembali blik mse zmn knk2 dlu.tp x kan pnh terjadi.ape2 pun..pndg ke depan...kn...hoho..
 k la....jd kn kennagan sbg memori yg paling indah dan bermakne dlm hidup korg k.....wassalam.......adiussss.........walahhhh..
                                                            

2 comments:

  1. wah...so sweet!ye,tesenyum2 ain bce post ni..beshnye zamn kanak2 kite dulu kn...sayang leha jgak!sngt3!hope kite xkkan lupe satu sama len smpai bile2 taw..^^-nurain

    ReplyDelete
  2. hehe...tq coz sudi bce blog ni:) hopes persahabatan kite kekal smpai bile2 k!<3

    ReplyDelete